11.11.2008: PRODEJ FOTOGRAFIÍ – pokud byste měli zájem o komerční využití kterékoliv fotografie z tohoto webu, zanechte nám vzkaz ve schránce. Kontaktujeme vás a dohodneme podmínky užití. Pro nekomerční účely je možné fotky použít při respektování našich autorských práv. Potěší nás, pokud nás budete informovat.

Špilberk a jeho rekonstrukce

Byla to podařená reminiscence gotiky nebo se vybudoval nesmyslný novotvar? Přečtěte si na toto téma zajímavý článek. Můj osobní názor je, že je z principu chybné přebudovávat kulturní památku do podoby, v jaké nikdy neexistovala. Pokud by Špilberk přišel díky novostavbě o statut Národní kulturní památky a veškeré s tím spojené dotace, stalo by se tak právem. A za druhé si myslím, že totálně selhaly kontrolní mechanismy, když bylo možné, aby si na realizaci svého díla v zastoupení státu dohlížel sám autor projektu.



««« Předchozí text: Lednicko-valtický areál: Obelisk Facka Následující text: Už mě to drží »»»

Bohdan Dlouhý | 7.2.2007 St 10:29 | Toulky, Děje se kolem | trvalý odkaz | tisk


Komentáře k textu

Rss komentářů tohoto textu - Formulář pro nový komentář

Komentujte co chcete a jak chcete. Jen prosím o dodržování těchto několika pravidel:

1. Nevkládejte vulgární komentáře.

2. Respektujte anonymitu ostatních.

3. Oslovujte ostatní jmény nebo přezdívkami, které si sami zvolili.

reaguj[1]
lojzo 7.2.2007 St 11:18

Ja by som to až tak jednoznačne nevidel.
Súhlasím s tebou v tej poslednej vete – samokontrola tohto druhu je nebezpečná. Ale aj tam je možné uvažovať spôsobom „kto už by mal byť lepším odborníkom než zamestnanec pamiatkového úradu?“. Netvrdím, že to tak musí byť, ale ponechal by som aj pamiatkárom možnosť projektovať (samozrejme keď to premietneme do reality, vzniká veľký priestor pre korupciu a klientelizmus, ale to už je trochu iná otázka).
Čo sa týka konkrétne tej dostavby, tá hmota sa mi síce nepáči, ale najbližšie z vyjadrení v článku mi je názor pána Vávru (tento pán má podľa mňa všeobecne celkom zaujímavé názory na architektúru a ľutujem, že jeho Šumné mestá v slovenských televíziách vidieť nebolo).
Nesúhlasím s tebou, že je z princípu chybné prebudovávať kultúrnu pamiatku. Nemyslím, že sa to dá povedať takto jednoznačne. To by neexistoval ani Svatý Vít a trebárs Karlštejn by vyzeral značne inak. Vo väčšine prípadov to asi platí, ale treba každý prípad citlivo posúdiť.

reaguj[2]
Sharkan web 7.2.2007 St 11:32

Karlštejn také není památka, je to podobná novostavba, jako Špilberk. O Svatém Vítu vím je to, co jsem si přečetl v diskusi pod článkem – že to byla dostavba podle původních projektů. Takže ta jeho podoba vypadá tak, jak měla vypadat už v minulosti. Špilberk tak ovšem nikdy nevypadal, je to jen představa architekta, nezakládající se na doložitelných faktech. Jsem dalek toho, abych dával za pravdu památkářům, když chrání kdejaký nesmysl a historický omyl u drobných staveb, jakých jsou tisíce, jako „otisk historie“, ale toto je jiná liga. Ten hrad dostal status Národní kulturní památky, protože reprezentoval nějaké historické období. Přestavovat ho bez respektu k jeho historii považuji za svévoli.

K projektujícím památkářům – pokud chtějí projektovat, ať odejdou do „civilu“ a projektují, až se z nich bude prášit. Ale ať to nedělají ze židle, kde si ty projekty potom schvalují.

reaguj[3]
lojzo 7.2.2007 St 11:59

Sharkan napsal/a: co jsem si přečetl v diskusi pod článkem– že to byla dostavba podle původních projektů Diskusiu som si prečítal až teraz. A nemal som to robiť… :-|
Každopádne to o tom Víte nie je pravda. Je to dostavba v podobe, ako si Mocker predstavoval, že by to Parléř asi chcel. Žiadne „pôvodné projekty“ sa nezachovali. Rozdiel oproti Špilberku je v tom, že o dostavbe bola dosť búrlivá verejná diskusia predtým, než sa uskutočnila (resp. počas nej). Mocker chcel napríklad regotizovať aj južnú vežu (ktorá má barokovú helmicu), to mu neprešlo.

reaguj[4]
Jago mejl 7.2.2007 St 12:10

Hm, pánové, sice tomu skoro vůbec nerozumím, ale přiklonil bych se spíš k Lojzovi. Sharkane, ani sv. Vít nebyl ve 20. letech 20. století dostaven zcela podle původních plánů – ta zeleně okupolovaná věž rozhodně není gotická. A vezmi si ty romantické přestavby v 19. století – Prašná brána, mostecké věže a novostavby z téže doby (sv. Ludmila na Vinohradech, sv. Antonín v Holešovicích). O Betlémské kapli nemluvě, byť to je věc jiná.

Mohu zodpovědně prohlásit, že v Praze abys původní památku hledal s lupou. Mám doma takovou pěknou knihu, v níž jsou pražské veduty ze 16. – 18. století. Můžu tě ujistit, že dnešní město bys z nich poznal jen stěží. Pracuji na Malé straně a zírám, jak vypadala před nějakými 100 lety.

Všechno je to podle mě věc zvyku, za sto let už dnešní úpravy nikoho nezarazí. Pamatuji se, jak začátkem 90. let vypukla v Praze diskuse některých obyvatel přecházející pomalu v revoltu, protože opravené historické budovy byly kolorovány např. na zeleno, červeno a tak. Až historici je uklidnili s tím, že ty budovy byly i ve středověku barevné.

reaguj[5]
SV mejl 7.2.2007 St 12:10

[3] lojzo : a Lojzo….mam taku neodbornu otazku – teraz sa ti ten hrad nepaci?

reaguj[6]
Jago mejl 7.2.2007 St 12:14

Jo a zapomněl jsem na svou Alma Mater – Karolinum.

reaguj[7]
SV mejl 7.2.2007 St 13:09

Jago napsal/a: veduty [4] Jago : a toto co? 8-O

reaguj[8]
SV mejl 7.2.2007 St 13:14

[4] Jago :Jago napsal/a: že ty budovy byly i ve středověku barevné U nas v BA mame niekolko velmi peknych historickych farebnych budov. Pacia sa mi, ani nejak nepatram po tom, ci povodne boli, alebo neboli farebne ;-)

reaguj[9]
Jago mejl 7.2.2007 St 13:50

[7] SV : Veduta – pohled na město nebo na výsek krajiny, výtvarné vyjádření tohoto pohledu. Tak aspoň praví slovník spisovného jazyka českého.

reaguj[10]
SV mejl 7.2.2007 St 14:53
reaguj[11]
lojzo 7.2.2007 St 14:58

Jago napsal/a: nebyl ve 20. letech 20. století dostaven zcela podle původních plánů Len drobné upresnenie – tá veža nie je súčasťou dostavby v 20. storočí, tá stála už v 18. storočí – helmica je originál baroko.

Jago napsal/a: historické budovy byly kolorovány např. na zeleno, červeno a tak Áno, ľudia si v predošlej ére privykli, že domu sú všetky šedé. ;-) Ale napríklad zelenú a modrú vidia pamiatkári veľmi neradi, v stredoveku sa vraj nepoužívali.

reaguj[12]
SV mejl 7.2.2007 St 15:02

[11] lojzo :lojzo napsal/a: ľudia si v predošlej ére privykli, že domu sú všetky šedé Ludia mozno ano, ja nie 8-)

reaguj[13]
lojzo 7.2.2007 St 15:03

[5] SV : Páči – nepáči… Ja vlastne neviem. Zvykol som si na pôvodnú horizontálnu líniu. Hmota tej dostavby je príliš výrazná. Ale poctivo priznám, že keby som predchádzajúci stav nepoznal, asi by som sa nad ňou nepozastavil.
Tak neviem, odpovedal som ti alebo ani nie? ;-)

reaguj[14]
SV mejl 7.2.2007 St 15:07

[11] lojzo :lojzo napsal/a: Ale napríklad zelenú a modrú vidia pamiatkári veľmi neradi, v stredoveku sa vraj nepoužívali V stredoveku bola vraj krasna modra obloha bez smogu a vela krasnych zelenych stromov…...a tieto farby sa nepouzivali teda preto, aby bolo domceky vidiet ;-) Btw, tiez sa mi na domoch nepacia, posobi to studene a neprirodzene.

reaguj[15]
SV mejl 7.2.2007 St 15:08

[13] lojzo : ale ano ;-)

reaguj[16]
SV mejl 7.2.2007 St 15:10

Lojzo, help! Stratil sa mi komentar! :-(

reaguj[17]
Sharkan web 7.2.2007 St 15:31

[16] SV : A kde jsi ho nechala ležet?

reaguj[18]
SV mejl 7.2.2007 St 15:33

[17] Sharkan : ked ja si to uz nepamatam 8-)

reaguj[19]
Sharkan web 7.2.2007 St 15:39

[18] SV : To je smůla. Nikde nic zapomenutého nevidím.

reaguj[20]
lojzo 7.2.2007 St 15:40

[19] Sharkan : Už som ho odkryl, je to č.14.

reaguj[21]
SV mejl 7.2.2007 St 15:50

[20] lojzo : dakujem ;-)

reaguj[22]
lojzo 8.2.2007 Čt 15:13

Sharkan napsal/a: K projektujícím památkářům – pokud chtějí projektovat, ať odejdou do „civilu“ a projektují, až se z nich bude prášit. Ale ať to nedělají ze židle, kde si ty projekty potom schvalují
K tomu ma napadla jedna príhoda: Pamiatkár, nesmúc projektovať vo svojom rajóne, poprosil kamaráta architekta, nech sa mu pod jeho výtvor podpíše. Čo by človek neurobil pre kamaráta… ale na projekte sa mu niečo nepáčilo, nuž sa pokúsil pamiatkára presvedčiť, aby to zmenil. Ale nepodarilo sa, pamiatkár bol na svoj návrh hrdý a meniť ho nechcel, nuž kamarát – architekt rezignoval (nešlo o nič podstatné, bol to viac-menej kozmetický detail).
I stalo sa, že z nejakého dôvodu nestačilo zo strany pamiatkového úradu súhlasné vyjadrenie dotyčného skutočného autora, ale musela zasadnúť komisia. Tá sa vyjadrila viac-menej kladne, v priebehu rokovania pripomienkovala práve len dotyčný detail.
A vtedy dotyčný pamiatkár vyriekol milé slová: „Ja som autorovi hovoril, že by to mal zmeniť, ale on na svojom riešení trval.“ 8-)

reaguj[23]
Sharkan web 8.2.2007 Čt 15:50

[22] lojzo : Zabil bych ho – být tím kamarádem architektem. :)

Přidej komentář!



Kliknutím vložíš: Vlož smajla :-) Vlož smajla :-( Vlož smajla ;-) Vlož smajla :-D Vlož smajla 8-O Vlož smajla 8-) Vlož smajla :-? Vlož smajla :-x Vlož smajla :-P Vlož smajla :-|
Příspěvěk je formátován Texy! syntaxí. Není povoleno HTML, odkazy se převádějí automaticky.


Tento deníček pohání Redakční systém pro blog, autorkou tohoto vzhledu je Charlotte (2005). Nové úpravy, chyby a zmatky vnesl Sharkan. :)