11.11.2008: PRODEJ FOTOGRAFIÍ – pokud byste měli zájem o komerční využití kterékoliv fotografie z tohoto webu, na kterou máme práva, zanechte nám vzkaz ve schránce. Kontaktujeme vás a dohodneme podmínky užití. Pro nekomerční účely je možné fotky použít při respektování našich autorských práv. Potěší nás, pokud nás budete informovat, kam jste fotky použili, případně pošlete link.

Prokleté moře

Německé válečné námořnictvo dosáhlo za druhé světové války řady úspěchů a jeho ponorky jsou ověnčeny určitou gloriolou. Zaslouženě?



obrazek Spisovatel Cajus Bekker v knize Prokleté moře řadu mýtů o německém námořnictvu vyvrací. Opírá se přitom o zdroje nejpřesnější – o válečné deníky admirality, velitelství, ale i jednotlivých lodí. Dokumentuje tak krok za krokem, jak se ve skutečnosti válka vyvíjela.

Přestože v podtitulu knihy je „Válečný deník německého námořnictva 1939 – 1945“, její těžiště je v letech 1940 – 1943, kdy se událo to podstatné.

Když v roce 1939, po napadení Polska, vyhlásila Anglie Německu válku a vzápětí začala i s bojovými operacemi, byl to pro Hitlera šok. Nikdy nevěřil, že k tomu dojde a válce s Anglií se chtěl dokonce vyhnout. O to větší noční můra to ale byla pro admiralitu v čele s velkoadmirálem Raederem. Hitler totiž námořníkům slíbil, že nebudou muset bojovat před rokem 1944. V roce 1939 bylo německé válečné námořnictvo, sešněrované donedávna tvrdými omezeními po prohrané provní světové válce, v plenkách. Proti námořní velmoci Anglii a jejím spojencům mohl Raeder postavit pouhých 26 ponorek, tři kapesní bitevní lodě (Deutschland, Admiral Graf Spee, Admiral Scheer) o výtlaku 11 700, respektive 12 100 tun a potom už jen lodě menší a slabší. Vlastní válečné loďstvo, které mělo mít sílu se Anglií utkat (včetně obrů Bismarck a Tirpitz o výtlaku 35 000 tun), bylo teprve rozestavěno.

Už začátek války tedy rozhodl o budoucím vítězi. Naštěstí, protože i přes drtivou převahu Anglie, dokázali němečtí kapitáni, ať už ponorek nebo hladinových lodí, díky své odvaze hraničící se sebeobětováním, dosáhnout řady úspěchů. Kdoví, jak by se válka vyvíjela, kdyby nebyl Hitler netrpělivý.

A kdyby svým vojákům dával pravdivé informace a naslouchal jim. Postavil je do neřešitelné situace už na začátku války tím, že jim slíbil na přípravu o několik let víc, zruinoval je dlouhými, namáhavými a vyčerpávajícími přípravami na invazi do Anglie (operace Lvoun), které vázaly téměř celé loďstvo a zatěžovaly průmysl, přestože ji nikdy neměl v úmyslu uskutečnit. Měl lví podíl i na pádu africké fronty, neboť výslovně zakázal dobýt anglickou námořní a leteckou základnu na Maltě (nepovažoval to za nutné), která ovládala středomořský prostor a jejíž lodě a letadla likvidovala ve velkém německé a italské konvoje s pohonnými hmotami a zásobami pro Rommela.

Předčasné zahájení války s Ruskem bylo další těžkou ranou bojům na západě. Požadavky východní fronty na lidské zdroje a průmyslovou výrobu byly gigantické. Nehledě na to, že válka s Ruskem znamenala málem energetický kolaps, protože až dosud Rusko dodávalo Německu ropu. Teď byli Němci odkázáni jen na rumunské zdroje a nedostatek pohonných hmot se stal jedním z limitujících faktorů války na moři.

Zápisy v denících nedávají dobré vysvědčení ani velkoadmirálu Raederovi. Konzervativní štábní důstojník sešněroval velitele lodí tolika často protichůdnými rozkazy, že se stávalo, že se bitevní lodě vyhýbaly nepřátelům nebo opouštěly boj, jen aby dostály mnohdy nesmyslným rozkazům. To mělo devastující vliv na psychiku, ale hlavně na výsledky války. Po rozpačitém začátku, kdy Anglie dovolila Němcům řadu úspěchů, se začala velmoc otřepávat a zvyšovat tlak. Na hladině brzy svého soupeře vytlačila a námořní válka se zredukovala na boj ponorek proti konvojům. Přestože se Němcům během války podařilo potopit milióny tun nákladu, ať už směřujícího do Anglie nebo do Ruska, nebyly to v celkovém vyznění příliš závažné škody.

Ranou do vazu německému námořnictvu ale bylo nasazení radarů do anglických lodí a letadel. Tajemství, které Němci až do konce války neodhalili a nedokázali proti němu najít protizbraň. A tak zatímco německé lodě musely mít vizuální kontakt s nepřítelem, aby mohly bojovat, nepřítel dokázal efektivně střílet i v noci, mlze a na velké vzdálenosti. Válka se stala jednostrannou záležitostí…

Knihu Prokleté moře (Verdammte See) napsal Cajus Bekker a v roce 2005 ji u nás vydalo Nakladatelství Slovanský dům. 335 stran, 238 Kč. Český překlad René J. Tesař.

Neodpustím si poznámku k českému vydání. Redakční práce je odfláknutá, překlad evidentně neprošel korekturou, v textu je hanebné množství překlepů a chyb gramatických, ale hlavně stylistických. Z tohoto pohledu je to jedna z nejhůře udělaných knih, co jsem četl. Na „úroveň“ Světoválky to nicméně nemá. Ta je z hlediska češtiny katastrofální, za takto přeložené knihy by se mělo zavírat.

Související: kniha Žraloci a malé ryby, film Ponorka.

««« Předchozí text: Přeji Následující text: Hezké svátky vám všem »»»

Bohdan Dlouhý | 24.12.2006 Ne 01:09 | Knihovna | trvalý odkaz | tisk


Komentáře k textu

Rss komentářů tohoto textu - Formulář pro nový komentář

Komentujte co chcete a jak chcete. Jen prosím o dodržování těchto několika pravidel:

1. Nevkládejte vulgární komentáře.

2. Respektujte anonymitu ostatních.

3. Oslovujte ostatní jmény nebo přezdívkami, které si sami zvolili.

reaguj[1]
Jago 26.12.2006 Út 21:17

No, Vánoce končí, tak se konečně můžeme věnovat i tomuto tématu. Jestli jsi údaje o síle německého námořnictva poctivě opsal z téhle knihy, tak se musím k tvému varování rozhodně připojit. Byla totiž rozhodně vyšší, i když síly hlavního protivníka – Británie – zdaleka nedosahovala. A absence radaru na straně Německa už je naprostý blábol – Němci radar měli, jen ten britský byl účinnější. Zdá se, žes vyhodil peníze do moře, pokud sis tuhle knihu koupil.

reaguj[2]
Ďuri mejl 26.12.2006 Út 21:49

Jago napsal/a: Němci radar měli A neskôr aj Japonci. Problém bol, že vtedajšie radary vedeli merať vzdialenosť len obtiažne a výšku vôbec. Česká Tamara by vtedy asi vyhrala vojnu.

reaguj[3]
Jago 26.12.2006 Út 21:58

[2] Ďuri : Nevyhrála, neměla by aspoň zpočátku co zachycovat, protože je to pasivní radar, lapající signály vysílané letadly. :-D

reaguj[4]
Ďuri mejl 26.12.2006 Út 22:24

No teraz si mi prekazil radosť! Už-už som si chcel jednu kúpiť, ale takto? :-D

reaguj[5]
Jago 26.12.2006 Út 22:28

[4] Ďuri : Tak to se omlouvám. Ale pokud vím, Tamaru i s fabrikou koupili Američané, kteří mají jen mlhavé ponětí o tom, kde leží střední Evropa, takže je otázka, jestli by ti ji vůbec prodali. Ale jsou i dívky jiných jmen… :-D

reaguj[6]
Ďuri mejl 26.12.2006 Út 22:33

Dívky? A na prodej? Hovor rýchlo, kde? 8-O

reaguj[7]
Jago 26.12.2006 Út 22:39

[6] Ďuri : V Čechách třeba na E 55. Jak je to na Slovensku, nevím. :-D

reaguj[8]
Sharkan web 26.12.2006 Út 23:04

[1] Jago : Nesouhlasím s tebou, Jago. Ale děkuji ti, protože jsi mne donutil si k této problematice vyhledat ještě jiné články (například tady a tady. Z literatury třeba Hubáček: Moře v plamenech. Dávají za pravdu autorovi té knihy. V roce 1939, v okamžiku vyhlášení války od Anglie, byly nejsilnějšími loděmi Německa 3 kapesní bitevní lodě (Deutschland, Admiral Graaf Spee, Admiral Scheer). Vše ostatní byly výrazně slabší lodě. Až v dalších letech Němci postavili bitevníky Scharnhorst a Gneisenau, velké bitevní lodě Bismarck a Tirpitz a těžký křižník Prinz Eugen. Tedy lodě, které byly srovnatelné s anglickými. Nehodlám dělat autorovi advokáta, nestudoval jsem tuto věc nijak do hloubky, ale vychází z faktů, která jsou uvedena i jinde. A pokud mne nepřesvědčíš o opaku, budu mu věřit. I co se počtu ponorek a radarů týče. :)

reaguj[9]
Jago 27.12.2006 St 07:54

I já jsem četl Hubáčka (a nejednou) a právě proto jsem vznesl námitky. Německo mělo v té době i bitevní lodě; pravda, zastaralé, z první světové války – viz např. podíl bitevníku Schleswig – Holstein na přepadení Polska. Bitevní křižník Scharnhorst byl nasazen do služby v březnu 1939, těžký křižník Admiral Hipper v dubnu 1939, Blücher 20. září 1939.

Problém však byl poněkud jinde: Hitler se stejně jako admirál Raeder upnul na velká hladinová plavidla, která objektivně nemohla být stejně účinná, jako tomu bylo v I. světové válce. Ostatně už v bitvě u Jutska se ukázalo, že taková monstra příliš užitečná nejsou.

Podstatná byla absence německých letadlových lodí. Ani Britové se svými bitevními loďmi nebyli proti letadlovým lodím imunní (viz potopení bitevní lodi Repulse v bojích o Singapur) a námořní bitvy mezi Američany a Japonci v Pacifiku jejich význam potvrdily (japonské šedesátitisícitunové bitevníky dostaly co proto od letadel z letadlových lodí).

S radarem byl jiný problém. Ne, že by ho Němci neměli (Freya), ale zvolili nevhodnou vlnovou délku, která vyžadovala velké antény, takže zabudování radaru do letadel byl nesmírný problém a v podstatě se to nepovedlo. Ale radar byl jak na na Scharnhorstu, tak na sesterské lodi Gneisenau již od roku 1939 a postupně byl modernizován.

Dalo by se toho napsat víc – třeba o sporech mezi Dönitzem a Raederem o koncepci Kriegsmarine (ponorky versus velká hladinová plavidla), o nesmírné materiálové náročnosti stavby velkých lodí i jejich provozu (pro Tirpitze např. v pozdějších fázích války museli shánět palivo po troškách), nebo o strategicky nevýhodné poloze Německa, bránící přístupu do světových oceánů (to se do jisté míry odstranilo až dobytím a obsazením francouzských přístavů).

reaguj[10]
Ďuri mejl 27.12.2006 St 09:12

[8] Sharkan :+[9] Jago :Tak toto mi robia aj historici furt.

reaguj[11]
Sharkan web 27.12.2006 St 20:33

[9] Jago : S nasazením lodí máš pravdu, i když by se jistě dalo polemizovat o bojové hodnotě školní dělové lodě Schleswig – Holstein a dalších vykopávek. Ale o špatné strategii, absenci letadlových lodí (umocněné rivalitou a nespoluprací Luftwafe s námořnictvem), sporů Dönitzem a Raederem atd. autor píše dost obšírně. Nechtěl jsem tu knížku opisovat, možná jsem ve zkratce formuloval něco ne dost po lopatě. :)

Našel jsem díky tobě hezkou stránku – Válečné lodě druhé světové války. Zajímavé čtení.

Taky jsem ale našel nějaký military web, který se automaticky a rychle přesměroval na zavirovanou pornostránku. To hodnotím jako mínus této debaty. 8-)

reaguj[12]
Sharkan web 27.12.2006 St 20:35

Jago napsal/a: strategicky nevýhodné poloze Německa, bránící přístupu do světových oceánů (to se do jisté míry odstranilo až dobytím a obsazením francouzských přístavů)

Ta výhoda byla jen zdánlivá a krátkodobá. Angličané se rychle naučili lodě v přístavech bombardovat. A ze Středozemního moře se zase museli Němci probíjet přes Gibraltar.

reaguj[13]
Jago 27.12.2006 St 21:01

Sharkan napsal/a: To hodnotím jako mínus této debaty Tu stránku nebo ty viry? :-D

Námořní bitvy a bitvy vůbec mě zajímají, i když se jim zas tak moc moc podrobně nevěnuji. Ale jak tady Ďuri napsal – je zajímavé, na co všechno historikové nepřijdou. Co mě ovšem štve, je snaha dělat z příslušníků některých velkoněmeckých zbraní (letectvo, námořnictvo) rytířské hrdiny. Nepokládám je za hrdiny, sloužili Hitlerovi s větším či menším nadšením! Ostatně i Heydrich sloužil svého času ve vojenském námořnictvu.

reaguj[14]
Sharkan web 27.12.2006 St 21:10

Jago napsal/a: Co mě ovšem štve, je snaha dělat z příslušníků některých velkoněmeckých zbraní (letectvo, námořnictvo) rytířské hrdiny

To tady snad nikdo nedělá…

reaguj[15]
Jago 27.12.2006 St 21:14

[14] Sharkan : Tady určitě ne. Myslel jsem to všeobecně, vzpomínaje na obsah výkladů dnešních knihkupectví.

reaguj[16]
Sharkan web 27.12.2006 St 21:18

[15] Jago : To je pravda. Na druhou stranu je fakt, že dějiny píšou vítězové. A i když mnozí důstojníci válčili pod Hitlerem s nadšením, všichni jistě ne, neměli ale na výběr. Přesto mohli být dobří bojovníci.

reaguj[17]
Jago 27.12.2006 St 21:29

[16] Sharkan : Asi máš pravdu. Ostatně i Mengele mohl být dobrý lékař! (Promiň, tohle nebylo fair, ale nějak mi to nedalo).

reaguj[18]
Sharkan web 27.12.2006 St 21:31

[17] Jago : Máš pravdu, tohle mi nestojí za odpověď.

reaguj[19]
Jago 27.12.2006 St 21:36

[18] Sharkan : Tak se nezlob…

reaguj[20]
Sharkan web 27.12.2006 St 21:38

[19] Jago : Nezlobím.

reaguj[21]
Jago 27.12.2006 St 21:42

[20] Sharkan : OK. Ale k těm námořním bitvám mě napadlo, že mám někde zahrabanou velice tlustou knihu od jakéhosi Poláka (ta skleróza), která pojednává o všech významnějších námořních bitvách od starověku až po bitvu o Falklandy. Velice zajímavé čtení.

reaguj[22]
Sharkan web 27.12.2006 St 21:46

[21] Jago : Pokud skleróza poleví, zkus si vzpomenout na jméno a titul. :)

reaguj[23]
lojzo 27.12.2006 St 21:50

Janusz Kosiarski: Námorné bitky

reaguj[24]
Sharkan web 27.12.2006 St 21:51

[23] lojzo : Páni, komu všemu ještě děláš STM? :-D

reaguj[25]
Jago 27.12.2006 St 21:52

[23] lojzo : To je von O! Taková velká bichle a možná ji mám i ve slovenštině. Lojzo, díky!

reaguj[26]
Sharkan web 27.12.2006 St 21:53

[23] lojzo : Je to jméno správně? Google ho nezná…

reaguj[27]
lojzo 27.12.2006 St 21:54

[26] Sharkan : Nie je. Správne je Edmund Kosiarz.

reaguj[28]
Sharkan web 27.12.2006 St 21:58

[27] lojzo : To je jiná. V Trhových Svinech ho mají v knihovně. Až pojedu někdy kolem,vypůjčím si to. :)

reaguj[29]
Jago 27.12.2006 St 21:59

[27] lojzo : Buď máš paměť jako slon, nebu ti ta knížka čouhá z knihovny. Já do své knihovny nemůžu, protože by se na mě sesypaly knížky a sousedi by mi spílali kvůli hluku.

reaguj[30]
lojzo 27.12.2006 St 22:01

[28] Sharkan : To si sa dobre rozhodol, je to dobrá kniha. Tiež som ju kedysi mal, niekomu požičal a nenašla cestu späť… Stihol som ju síce prečítať, ale bolo to dávno, takže som si meno autora pamätal len veľmi približne. :-)

reaguj[31]
lojzo 27.12.2006 St 22:02

[29] Jago : viď 30 ;-)

reaguj[32]
Jago 27.12.2006 St 22:05

[31] lojzo : Jasné – slon! :-D

reaguj[33]
lojzo 27.12.2006 St 22:06

[32] Jago : Keby som mal pamäť ako slon, tak by som si pamätal, komu som ju požičal! 8-) :-(

reaguj[34]
Sharkan web 27.12.2006 St 22:10

[33] lojzo : Ba ne, slon. To já bych si nepamatoval ani komu jsem ji půjčil, ani autora.

reaguj[35]
Jago 27.12.2006 St 22:13

[33] lojzo : Tak já si občas pamatuji, komu jsem co půjčil, ale ta osoba to popírá. A nevylučuji, že má pravdu. :-D

reaguj[36]
SV mejl 28.12.2006 Čt 08:26

[35] Jago : To ma fakt tesi, ze nielen ja mam take skleroticke problemy ;-)

Přidej komentář!



Kliknutím vložíš: Vlož smajla :-) Vlož smajla :-( Vlož smajla ;-) Vlož smajla :-D Vlož smajla 8-O Vlož smajla 8-) Vlož smajla :-? Vlož smajla :-x Vlož smajla :-P Vlož smajla :-|
Příspěvěk je formátován Texy! syntaxí. Není povoleno HTML, odkazy se převádějí automaticky.


Tento deníček pohání Redakční systém pro blog, autorkou tohoto vzhledu je Charlotte (2005). Nové úpravy, chyby a zmatky vnesl Sharkan. :)